Domov >> Psychológia >> Ako sa naučiť (takmer) čokoľvek – kužeľ učenia

Ako sa naučiť (takmer) čokoľvek – kužeľ učenia

[Tento článok Vám zaberie 4 minúty čítania a 8 nových informácií]

 Čítali ste niekedy nejakú informatívnu knihu a nezapamätali si ani pár základných bodov? Problém môže byť v tom, že využívate jeden z najmenej efektívnych spôsobov učenia.

Kužeľ učenia

Ako malý si pamätám plagát, visiaci na stene našej triedy, ktorý upútal moju pozornosť. Plagát znázorňoval rozličné spôsoby, ako si dokážeme zapamätať veci a aké rôzne aktivity zvyšujú našu šancu zapamätať si.

V roku 1969 Edgar Dale skúmal, akým spôsobom si dokážu ľudia zapamätať čo najviac informácií. Jeho štúdia pozostávala z testovania ľudí, ktorý si mali zapamätať rovnaký typ informácií. Potom zaznamenával ich schopnosť spomenúť si na ne.

Dnes je táto štúdia známa ako Kužeľ učenia. Hoci táto štúdia je podložená výsledkami Daleovho výskumu, časť odporúčaní bola neskôr doplnená inými vedcami.

Tento model sa stal veľmi rozšíreným a hoci obsahuje aj mylné odporúčania, aj napriek tomu reprezentuje akýsi návod pre najefektívnejšie techniky, akými si ľudský rozum dokáže zapamätať čo najviac informácií.

Na základe tejto štúdie dokážeme tvrdiť, že

  • najmenej efektívny spôsob, ako si niečo zapamätať spočíva v čítaní respektíve počúvaní
  • najefektívnejším spôsobom je naučenú informáciu zdieľať medzi ostatných, čiže spôsobom vysvetľovania respektíve doučovania

Model procesu učenia vysvetľuje aj to, prečo sme viac náchylní si zapamätať časť z filmu ako časť z knihy. Film využíva audio ako aj vizuálne aspekty, ktoré si ľudský mozog zapamätá skôr a aj udrží v pamäti dlhšie.

Naučiť sa takmer všetko

Aj po odstránení mylných odporúčaní musíme model procesu učenia chápať len ako návod. V konečnom dôsledku len aspekty typu, čo presne si chceme zapamätať  alebo ako často sa s tým stretávame majú obrovský vplyv na zapamätanie si informácie.

Na základe toho by sme sa mali zamyslieť ako najlepšie aplikovať Kužeľ učenia na nás. Medzi najefektívnejšie odporúčania patria

  • Vysvetľuj ostatným

Hoci počúvať prednášku je ten najmenej efektívny spôsob, ako si niečo zapamätať, byť v pozícií prednášateľa je naopak ten najefektívnejší

  • Napíš článok

V prípade, že máš blog alebo vlastnú webovú stránku, stráv chvíľu času zhromažďovaním informácií do článku

  • Natoč video

Ak aj nemáš blog alebo webovú stránku, existuje množstvo video portálov ako napríklad youtube alebo metacafe, ktoré ti umožňujú upload videa zadarmo. Takýmto spôsobom môžeš potenciálne osloviť publikum celosvetovo.

  • Diskutuj s priateľmi

Asi najjednoduchším spôsobom učenia je diskusia s priateľmi. Kedykoľvek je to možné, načrtni danú tému a snaž sa ju priblížiť ostatným. Čím viac ľudom budete vysvetľovať, tým je väčšia šanca zapamätať si informáciu aj do budúcnosti pre vás. A navyše existuje dokonca možnosť si to vyskúšať aj online za použitia sociálnych médií ako twitter, facebook..

  • Praktizuj to na seba

Predstavme si, že sa chceme zdokonaliť v joge. Asi najdôležitejšia časť, ako pochopiť, čo joga vlastne je, je skúšanie a praktizovanie cvikov na sebe samom.

Výnimka potvrdzuje pravidlo

Ako mnoho vecí v živote, ani tento model procesu učenia nemôže byť aplikovateľný na každého jedinca. Jedinec so sklonmi k autizmu sa podľa štúdie skôr naučí za pomoci  vizuálnych obrázkov než by sa mal učiť vysvetľovaním látky iným. Taktiež existujú jedinci, ktorí preferujú učenie za pomoci zvuku než za pomoci videa.

Vyskúšajte si teda spôsob, ktorý by vám vyhovoval najviac. Vyskúšajte si teda spôsob, ktorý je podľa Daleovej štúdie najefektívnejší, alebo si vyskúšajte spôsob, ktorý vám vyhovuje najviac.

Takže čo teraz idete urobiť pre zvýšenie efektivity učenia?

..za fotky ďakujeme

..za fotky ďakujeme

Learning od CollegeDegrees360 je licencovaný pod CC BY-SA 2.0

[Tento článok Vám zaberie 4 minúty čítania a 8 nových informácií]  ítali ste niekedy nejakú informatívnu knihu a nezapamätali si ani pár základných bodov? Problém môže byť v tom, že využívate jeden z najmenej efektívnych spôsobov učenia. Kužeľ učenia Ako malý si pamätám plagát, visiaci na stene našej triedy, ktorý upútal moju pozornosť. Plagát znázorňoval rozličné spôsoby, ako si dokážeme zapamätať veci a aké rôzne aktivity zvyšujú našu šancu zapamätať si. V roku 1969 Edgar Dale skúmal, akým spôsobom si dokážu ľudia zapamätať čo najviac informácií. Jeho štúdia pozostávala z testovania ľudí, ktorý si mali zapamätať rovnaký typ informácií. Potom zaznamenával ich schopnosť spomenúť si na…
Hodnotenie článku
Hodnotenie čitateľov: Buď prvým !

Pridaj komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia su označené *

*

x

Prečítaj si aj ...

Kto je to autista?

Častokrát sa stretávame so slovom autista v prenesenom význame, ako niekto, kto je "mimo". Ale kto to je autista v skutočnosti? A je vôbec slušné a vhodné niekoho takto oslovovať?​​