Domov >> Psychológia >> Snívanie alebo ako mať krajšie sny

Snívanie alebo ako mať krajšie sny

Sny zvyčajne rozlišujeme na dva extrémy. Sú buď veľmi príjemné, až sa nám nechce vstávať, alebo sú akousi nočnou morou. Zvyšné sny sa nachádzajú niekde medzi týmito extrémami a sú jednoducho nezvyčajné alebo zmätočné.

Bez ohľadu na to, aké náhodné sú, vždy odrážajú nejaký zážitok počas dňa. Zvyčajne reflektujú naše očakávania, strach o budúcnosť alebo dokonca nám napomáhajú vrátiť sa späť v čase.
Ak chcete vedieť aktívne riadiť sny a byť si toho vedomý počas spánku, alebo sa jednoducho dozvedieť, ako mať viac príjemných snov, existuje mnoho odporúčaní a tipov, ako to dosiahnúť.

Dosiahnúť krajšie sny

Choďte spať skôr

candyman.sk-Snívanie alebo ako mať krajšie sny

Spánková štúdia z roku 2011 pre denník „Spánok a biologický rytmus“ došla k záveru, že študenti z univerzity, ktorí chodili spať neskôr, mali tendenciu zažívať menej príjemné sny než tí, ktorí nacupitali do postele skôr. Jedným z potenciálnych vysvetlení môže byť, že stresový hormón kortizol sa uvoľňuje z tela skoro ráno, to znamená v čase, keď nočný vtáci boli pravdepodobne v REM (Rapid eye Movement) režime spánku. REM je fáza spánku, charakterizovaná práve rýchlymi pohybmi očí a nízkoúrovňovou svalovou aktivitou.

U dospelého človeka predstavuje REM fázu asi 90–120 minút, teda asi 20–25 % doby spánku. Tento podiel klesá s vekom, u novorodencov tvorí plných 80 %. Je vedecky dokázané, že väčšina snov, které si subjekt podrobne a živo pamätá, prebieha práve v tejto fázi spánku..

Kontrolujte si jedálniček

candyman.sk-Snívanie alebo ako mať krajšie sny

Nočné mory môžu mať pôvod v rôznych aspektoch, ako napríklad nočné vyjedanie ľadničky, alkoholu, kofeínu ako aj cigariet. Ak máš neustále  nočné mory, potom by si mal začať zvažovať nad redukciou týchto aspektov a večer sa nenapchávať.

Vyrovnajte sa so stresom

candyman.sk-Snívanie alebo ako mať krajšie sny

Častokrát je stres a strach, ktorý zažívame počas dňa, pôvodcom negatívnych snov. Hoci vyrovnať sa so stresovou situáciou je náročný proces, aspoň počas fázy zaspávania sa skúste nevraciať a nerozoberať náročnú situáciu v hlave. Skúste si namiesto toho spomenúť na nejakú pozitívnu vec a tak si upratať aspoň čiastočne v hlave.
  • dokonca aj násilne, hororové a ináč stresové filme sú zdrojom zlých snov. Práve preto sa vyvarujte pozeraniu filmov takéhoto formátu tesne pred spaním
  • pravidelné cvičenie dokáže pomôct odbúrať hladinu stresu a tým zabezpečiť príjemnejšie sny. No pozor, tesne pred spaním sa cvičiť neodporúča.

Prineste si ruže do spálne

candyman.sk-Snívanie alebo ako mať krajšie sny

Vedci podľa štúdie, v ktorej boli ženy vystavené vôni ruží počas 30tich nocí, došli k záveru, že vôňa ruží má priaznivé učínky na kvalitu snov. Ženy, ktoré sa testovania zúčastnili potvrdili, že mávali príjemné sny. Vôňa ruží vyvoláva pozitívne emócie, čo sa odzrkadlí aj v príjemnejšom snívaní.
  • môžte takisto použiť vonné oleje, telové mlieko alebo sviečky s vôňou ruží. Ale nezabudnite sviečku sfúknuť predtým, než pôjdete spať, aby ste predišli prípadným haváriám.
Foto:     wikihow.com, woodley wonderworks, CCBY-SA 2.0, via Flickr

ny zvyčajne rozlišujeme na dva extrémy. Sú buď veľmi príjemné, až sa nám nechce vstávať, alebo sú akousi nočnou morou. Zvyšné sny sa nachádzajú niekde medzi týmito extrémami a sú jednoducho nezvyčajné alebo zmätočné. Bez ohľadu na to, aké náhodné sú, vždy odrážajú nejaký zážitok počas dňa. Zvyčajne reflektujú naše očakávania, strach o budúcnosť alebo dokonca nám napomáhajú vrátiť sa späť v čase. Ak chcete vedieť aktívne riadiť sny a byť si toho vedomý počas spánku, alebo sa jednoducho dozvedieť, ako mať viac príjemných snov, existuje mnoho odporúčaní a tipov, ako to dosiahnúť. Dosiahnúť krajšie sny Choďte spať skôr Spánková…
Hodnotenie článku
Hodnotenie čitateľov: 4.85 ( 1 hlasov)

Pridaj komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.